Medier og didaktik

BLOG til Digitale Teknologier i Erhvervsrettet Uddannelse

Jeg er optaget af, hvordan medieringer indgår i og forandrer den måde vi organiserer og deltager i læring.

I daglig tale bruger vi mange forskellige begreber om læring og it. I forhold til læring og undervisning har udtrykket e-læring været fremherskende, nogle gange som "ren" fjernundervisning, hvor den lærende fik adgang til undervisning over internettet. Andre gange i form af forskellige blandingsformer, hvor netop udtrykket "Blended Learning" bruges til at karakteriserer disse formater.
nok

Lige nu bruger mange udtrykket "Digital Læring". Det er måske ikke helt præcist i forhold til, hvad der så menes, men det er det der bruges.

Digital læring bliver både set som løsningen på en række af samfundets store udfordringer som fx manglende kompetenceudvikling bland kortuddannede ( se fx trepartsaftalen om VEU om VEU), som en måde at lave både bedre og også billigere uddannelser. Det er også et bekymringspunkt, har børn og unge nu de digitale kompetencer eller den digitale dannelse, der skal til for ikke bare at klare morgendagens samfund, men også kunne være med til at visualisere og skabe det? Og det er også et sted, hvor vi burde kunne udvikle og styrke vores eksport, hvis vi spørger fx DI.

Undervisningsministeren har nedsat en rådgivningsgruppe, der skal:

"...skal inspirere og ’forstyrre’ undervisningsministeren
i forhold til udfordringer og perspektiver for fremtidens digitale læring" (UVM 2017)
Det er det samme, der skal ske her. Vi skal inspirere og forstyre hinanden i forhold til at skabe digital læring her og nu.

____________________________________

UVM (2017). https://www.uvm.dk/aktuelt/i-fokus/raadgivningsgruppen-for-teknologi-i-undervisningen. Sidst tilgået 10.03.2018









Kommentarer

Populære opslag fra denne blog